Rotonde Schinkelwaard, Hertog Aalbrechtweg

Aantal ongevallen afgelopen jaren:

Rotonde Schinkelwaard, Hertog Aalbrechtweg richting zwembad “de Hoornse Vaart”

Wij geven deze tips aan iedereen omdat wij vinden dat als iedereen wat meer rekening zou houden met andere, er veel minder gevaarlijke situaties en ongevallen hoeven te gebeuren. Een algemene tip voor iedereen: soms heb je voorrang, maar gelijk krijgen na een aanrijding blijft heel vervelend.

Dit is een rotonde in Alkmaar waar zich regelmatig gevaarlijk situaties voordoen. We rijden tijdens onze rijlessen regelmatig over deze rotonde en proberen hiermee onze leerlingen bij te brengen dat rotondes extra aandacht moeten krijgen van de bestuurder van de auto. Het is ook een rotonde waarbij het fietsende verkeer van 2 kanten kan komen, dit zien we wel vaker in Nederland. Door deze situatie goed te leren, leren onze leerlingen ook direct om buiten de regio Alkmaar veilig te kunnen rijden en beter de gevaren van rotondes kunnen inschatten.

Wat is een veel voorkomende oorzaak?

Zoals geschreven, het is een rotonde waarbij fietsers van 2 kanten kunnen komen. De fietsers die vanaf de zeswielen komen, komen zelfs nog van 4 verschillende richtingen (zeswielen, verlengde langs de Hoornse Vaart, vanaf de Hertog Aalbrechtweg en van het bruggetje). Vanaf de andere kant kunnen ze van 2 richtingen komen (Hertog Aalbrechtweg en vanuit het tunneltje onder het spoor door). Dit zijn dus 6 kanten waar een fietser of bromfietser vandaan kan komen. Een oorzaak ligt dan ook in het over het hoofd zien van een fietser of bromfietser, er is eigenlijk te veel om in de gaten te houden.

Nu gebeuren hier regelmatig ongevallen, maar dat wil niet zeggen dat een fietser of bromfietser betrokken is. Omdat je 6 richtingen tegelijk in de gaten moet houden, kan het gebeuren dat je net op het laatste moment toch moet stoppen, en er een andere auto achterop je rijdt. Vaak ook iemand die de rotonde rechtdoor neemt, en dus zelf niet de fietsers in de gaten hoeft te houden. Het snelheidsverschil zorgt er dan voor dat een botsing niet meer te voorkomen is.

Wat we ook veel zien zijn fietsers en brommers die met een te hoge snelheid uit het tunneltje komen of van het bruggetje. Dit is voor een automobilist vaak pas erg laat goed te zien en daardoor ontstaat er vaak een noodstop situatie. Zeker als het donker is of regen en de fietser is niet goed zichtbaar door geen of slechte verlichting, ontstaan veel gevaarlijke situaties.

Ons advies:

  • Verminder je snelheid dusdanig dat je voldoende tijd hebt om alle richtingen goed te bekijken, hierdoor verminder je ook de kans op een ongeval door een noodstop
  • Houd rekening met bromfietsers uit het tunneltje, met hogere senlheid
  • Neem de tijd en laat je niet opjagen door andere weggebruikers
  • Wees duidelijk dat je voorrang geeft
  • Fietsers maak oogcontact met de automobilist, als je zijn/haar ogen niet hebt gezien, heeft hij/zij jou waarschijnlijk ook niet gezien
  • Zorg voor goede zichtbaarheid, en dus voor goede verlichting in het donker
  • Verminder vaart zodat automobilisten niet op het laatste moment schrikken van je
  • Zorg voor een “normale” snelheid als je uit het tunneltje komt, of vanaf het bruggetje)
  • Geef duidelijk richting aan, zodat men kan zien dat je gebruik gaat maken van de rotonde (als je vanaf de Hertog Aalbrechtweg komt)
  • Steek de situatie veilig over

Ook bij dit kruispunt geldt: Voorkomen van een ongeval is beter dan achteraf gelijk krijgen, met de schade!

Delen: